30. augusta 2022

Zastihla vás za volantom búrka? Neurobte tieto chyby, poisťovne ich neakceptujú

Výdatné letné či jesenné búrky, navyše s krúpami, vedia poriadne skomplikovať jazdu autom. Jazda v búrke či v zaplavenom teréne vyžaduje dodržanie pravidiel, inak je nebezpečná nielen pre vodiča, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Navyše škody nemusí uhradiť ani poisťovňa. Čomu sa v takomto prípade vyhnúť a ako správne postupovať?

Chyba č. 1: Cez vodu sa prebrodím čo najrýchlejšie

Ani rýchlo, ani pomaly. Jazda autom v zaplavenom teréne – či už v tuneloch, podjazdoch, ale aj pri vyliatí rieky z koryta na cestu, je pre vozidlo nebezpečná. Dokonca ani žiadna poisťovňa vám takúto avantúru nepokryje, a to ani z havarijného poistenia.

„Mnohí vodiči neodhadnú situáciu, a aj keď už zistia, že voda im siaha po podvozok, snažia sa pomaly prebrodiť terén. Tým však hrozí nasatie vody do spaľovacieho priestoru motora,“ upozorňuje Head of Operations Services spoločnosti Business Lease Slovakia. Podľa jeho slov v prípade vzniku poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo. Ak ste išli vedome do rizika a vošli vozidlom do zaplavenej časti vozovky, tak aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie.

Čo robiť? „Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť či vycúvať, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú,“ podotýka odborník.

Chyba č. 2: Mám silné vozidlo, dážď na vozovke ustojím

Hoci môže byť vaše vozidlo akokoľvek výkonné, jazda v plnej rýchlosti môže mať na zaplavenej ceste fatálne následky. V prípade, že vodič vbehne v plnej rýchlosti do takejto naplavenej vody, vozidlo sa môže stať neovládateľné. Aquaplaning hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h a môže prísť náhle, bez predošlého varovania. Hoci dôsledky škôd dokáže zmierniť havarijné poistenie, poisťovňa môže poistné plnenie aj krátiť, prípadne odmietnuť, ak k tomu prispel zlý technický stav vozidla, najmä zjazdené pneumatiky.

Čo robiť? Najlepšie je vyhnúť sa aquaplaningu jazdou mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. „Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak už však hrozí, že sa aquaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite, keďže vozidlo v tom čase už nemusí mať na niektorom kolese alebo kolesách kontakt s vozovkou, a stane sa tak neovládateľným,“.

Chyba č. 3: V silnej búrke sa musím ponáhľať

Prudký dážď zhoršuje nielen stav vozovky a ovládateľnosť vozidla, no znižuje aj viditeľnosť. A to nielen oproti idúcich vozidiel, ale aj tých pred vami či za vami, čím sa znižuje čas na vhodnú reakciu v prípade náhlej udalosti na ceste. Preto pri vyššej rýchlosti výrazne rastie aj riziko zrážky.

Čo robiť? V prvom rade je potrebné prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky a prepnúť svetlá z denného svietenia na stretávacie svetlá, aby vás videli aj ostatní vodiči. „V prípade, ak je intenzita krupobitia skutočne vysoká, znížte rýchlosť na minimum, zapnite svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti zaparkujte vozidlo na najbližšom bezpečnom mieste,“

Chyba č. 4: Pri krupobití zastanem pod najbližším mostom

Určite nezastavujte ani pod mostom, ani priamo v jazdnom pruhu. Autá idúce za vami by nemuseli zareagovať včas, čím by mohla vzniknúť omnoho vyššia škoda. „Poškodenie čelného skla ľadovcom je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla,“.

V prípade takejto poistnej udalosti podľa neho poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo, a poisťovňa si preveruje, či sa v danej lokalite a v danom čase takýto typ počasia vyskytol. Preto je pri nahlasovaní poistnej udalosti potrebné uviesť presné a pravdivé údaje. V opačnom prípade sa môže stať, že aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa poistné plnenie krátiť až odmietnuť.

Čo robiť? Pri krupobití znížte rýchlosť na minimum, zapnite svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti zaparkujte vozidlo na najbližšom odpočívadle alebo podzemnom parkovisku.

Chyba č. 5: Nech som čo najskôr doma

V búrke a silnom vetre sa skutočne neoplatí ponáhľať. Ak aj nepadá ľadovec, ktorý by vám mohol rozbiť čelné sklo, rovnaké, dokonca aj fatálne škody hrozia počas jazdy v prípade dopadu odtrhnutých konárov stromov, uvoľnených predmetov zo striech, balkónov, ale aj z auta idúceho pred vami či oproti vám. Škody na vozidle počas takejto živelnej udalosti vie zmierniť havarijné poistenie. Opäť však môže dôjsť ku kráteniu poistného plnenia, ak ste išli vedome do rizika, či neprispôsobili ste jazdu podmienkam.

Poistnú udalosť treba vždy riadne zdokumentovať, písomne aj fotograficky. Ak dôjde len k hmotnej škode, teda ak nedošlo k poraneniu či usmrteniu niektorého z účastníkov poistnej udalosti, tak bez ohľadu na jej výšku pôjde o škodovú udalosť bez povinnosti volať políciu.

Čo robiť? V prípade silného vetra alebo počas búrky rovnako maximálne znížte rýchlosť, a ak je to nevyhnutné, čo najskôr zastavte na bezpečnom mieste.

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *